یادگیری علوم با طعم کاوشگری

بروز رسانی شده در تاریخ ٢٧ مهر ١٤۰١
اشتراک گذاری
کاوشگری فرصتی است برای کشف علوم تجربی، جایی است که کودکان سئوال میپرسند و برای یافتن پاسخ سئوالشان دست به کار شده و تحقیق و آزمایش می کنند. در کاوشگری کودکان فرصت دارند تا از طریق کشف کردن، از یادگیری شان لذت ببرند، فرصت دارند تا مهارتهایی مثل مشاهده گری، انجام آزمایش، جمع آوری اطلاعات، تفسیر و تحلیل داده ها، گفتگوی نقادانه، مشارکت و کارگروهی را تمرین کنند. کاوشگری فرصتی را بوجود می آورد تا کودکان از دریچه نگاه دانشمندان به دنیای اطراف خود بنگرند تا هم علوم تجربی را عمیق تر و مفهومی تر یادبگیرند و هم از یادگیری خود لذت ببرند. در این دوره تلاش شده است تا نگرش و نگاه شما را نسبت به آموزش علوم تجربی در دوره دبستان ارتقا دهد تا از این طریق، به کودکان کمک کنید تا علوم تجربی را از طریق طعم کاوشگری یاد بگیرند.
توضیحات کلی
این دوره را میتوان اینطور تعریف کرد : سفری علمی برای کشف دنیای کاوشگری
برای سفر به دنیای کاوشگری با یکدیگر همسفر خواهیم شد، با اصول آن آشنا شده و سپس یاد می گیریم که چطور می توان آنرا گام به گام طراحی و اجرا کرد
سری خواهیم زد به دنیای کلاس های واقعی و از طریق مشاهده مثال های متنوع ، یادگیری مان را عمیق تر خواهیم کرد و از دریچه این کلاس های خوب، از تجربیات باارزشمند دیگر معلمان استفاده خواهیم برد.
در این دوره سعی شده است که مفاهیم همراه با مثال های کاربردی و قابل استفاده همراه شود. تمام تلاشمان این بوده که دوره برای شما کاربردی باشد و بتواند برای رشد و اعتلای فرزندان ایران عزیز گامی هر چند کوچک بردارد.
،این دوره تلاش دارد تا علاوه بر افزایش مهارت نگرش و نگاه شما را به آموزش علوم تجربی ارتقا و یا شاید تغییر دهد. بدون این تغییر نگرش ، دانش و مهارت تنها ابزارهایی هستند که در کنج ذهن خاک خورده و بدون استفاده باقی خواهند ماند.
و براین اساس ، مهمترین رسالت این دوره تغییر و ارتقای نگاه شما به آموزش علوم تجربی است.
فکر می کنم با من هم عقیده باشید که تغییر نگرش،تغییری یک شبه نیست. اتفاقی نیست که انتظار داشت به سرعت حاصل شود و پدیده ای زمان بر است. باید حوصله کرد و گام به گام و قدم به قدم در این مسیر حرکت کرد.
اگر تصمیم به شرکت در این دوره را دارید باید خودتان را برای یک مسیر نسبتاً طولانی آماده کنید.
سعی شده تا این ویژگی ها در این دوره لحاظ شود :
  • بیان ساده و در عین حال دقیق و براساس متون علمی معتبر
  • پایبندی به اصول کاوشگری ، شاید بپرسید یعنی چه؟ یعنی سعی شده تا این دوره نیز بر اساس اصول کاوشگری تدریس شود. تلاش کرده ایم که تا حد امکان شما در مرکز یادگیری باشید، شما کشف کنید و ما نقش تسهیل گر و هدایت گر را برعهده داشته باشیم.
  • استفاده از مثال های متنوع و کلاس های واقعی برای بیان مفاهیم
  • کاربردی بودن و نشان دادن موضوع در واقعیت
  • تمرینات تکمیلی برای تعمیق یادگیری


  • این دوره در دو بخش ارائه شده است. مسیر یادگیری هر بخش را میتوانید در ادامه مطالعه کنید
    بخش اول ـ آشنایی با رویکرد کاوشگری
    در بخش اول، مفاهیم اساسی کاوشگری را با هم بررسی خواهیم کرد. سه کلاس واقعی را خواهیم دید و بررسی می کنیم که چطور کاوشگری در این کلاس ها اجرا شده است. همچنین با بررسی منابع علمی و به خصوص استاندارد NRC ، با اصول پنج گانه کاوشگری آشنا خواهیم شد. همچنین در مورد استفاده از این رویکرد در برنامه درسی ملی و کتاب های درسی صحبت خواهیم کرد و در پایان، در مورد یک سئوال اساسی و تعیین کننده گفتگو خواهیم کرد.
    بخش دوم ـ آشنایی با روش تدریس 5E
    در این بخش ، تفاوت رویکرد و روش تدریس را بررسی خواهیم کرد و سپس به معرفی روش تدریس 5E خواهیم پرداخت و سپس، گام به گام و قدم به قدم در مسیر پنج مرحله ای این روش همسفر خواهیم شد.
    هر مرحله را به تفصیل بررسی خواهیم کرد و مثالهای متنوعی را در مورد روش اجرای هر گام خواهیم دید.
    در پایان هر مرحله، تمرینهایی برای تسلط بیشتر و کسب مهارت کافی برای شما طراحی و آماده شده است.

    و اما چند نکته مهم
    این دوره قرار است که نقش یک راهنما را برعهده بگیرد، بله درست متوجه شدید، یک راهنما. زیرا قرار است که شما به عنوان یادگیرنده در مرکز کار قرار بگیرید. شما هستید که قرار است مسیر را بپیمایید و این دوره تنها نقش تابلوهای راهنمای جاده را برعهده دارد. بنابراین میزان موفقیت در این مسیر تنها بسته به تلاش شماست. ما تنها نقش تابلوها را برعهده داریم.
    این دوره یک دوره تمرین محور است. یعنی نمی توان انتظار داشت که تنها با دیدن ویدئوها به نقطه مطلوبی در یادگیری برسید. بلکه در هر مرحله باید تمرینها را به خوبی انجام داده تا به آنچه یادگرفته اید مسلط شوید.
    اتمام این دوره، انتهای کار نیست. بلکه شروع یک مسیر جدید است. پس از یادگیری مفاهیم، باید مدتها تمرین کنید تا بتوانید آنرا به خوبی در کلاس درس به اجرا درآورید. بنابراین از همین ابتدا بدانید که برای تبدیل شدن به یک معلم کاوشگر، راهی طولانی در انتظار شماست.
    و این دوره شروع این راه نسبتاً طولانی است.

    خواندن ادامه مطلب

پرسش و پاسخ
اصلا نمیدانم کاوشگری چیست، آیا این دوره میتواند به من کمک کنم؟
برای دیدن این ویدئوهای این دوره چه مدت زمانی لازم است؟
میخواهم در این دوره موفق بشوم، چه کاری باید انجام دهم؟
این دوره برای چه کسانی مناسب نیست؟
آیا بعد از این دوره نیز دوره های تکمیلی دیگری برای یادگیری کاوشگری وجود دارد؟
جلسات دوره آموزشی
بخش اول
کاوشگری چیست؟
' ٥
' ٨
بخش دوم
۵ گام تا اجرای کاوشگری
' ٨
' ١٣
' ٨
' ١١
' ١١
' ٣
' ٣
' ٧
' ٨
' ٣٣
' ٨
' ٩
' ٦
' ٧
تکمیل ضبط
مدت دوره
08:11:43
تعداد جلسات
٤٤
نوع دوره
مقدماتی
هزینه
رایگان
محمدهادی غفوری
مدرس دوره
معلمی را از سال ۸۵ آغاز کردم ، با تدریس فیزیک در یک مدرسه متوسطه. طی چندین سال، مباحث مختلفی از جمله ریاضی، جبر، مثلثات، فیزیک و احتمال را تدریس کردم تا اینکه در سال ۹۲ برای کشف یک دنیای تازه وارد حوزه تدریس در دبستان شدم. از آن سال، بارها و بارها لذت کشف و یادگیری را تجربه کرده ام و دفعات بسیاری همچون یک کودک دبستانی، برای فهمیدن یک موضوع تازه ذوق زده شده ام. در سالهای اخیر تصمیم گرفتم که این لذت را با دیگر معلمان کشورم به اشتراک بگذارم. در حال حاضر به صورت تمام وقت در حوزه آموزش معلمان ریاضی و علوم و تولید محتوا در این زمینه مشغول هستم.