رافا، تلاشی برای رشد فرزندان ایران زمین
آزمون تیمز سال 2019 یک واقعیت تلخ را مجدداً یادآوری کرد. نتیجه عملکرد دانش آموزان ایرانی در دو درس ریاضی و علوم
نگران کننده بود. رتبه 50 در میان 58 شرکت کننده.
آمار سالهای قبل نیز خیلی متفاوت نیست. در همه سالهایی که ایران در این آزمون معتبر و بین المللی شرکت کرده، نتیجه ای
بهتر از این کسب نکرده است.
اگرچه عملکرد دانش آموزان ایرانی به نسبت 4 سال قبل کمی بهتر شده اما هنوز هم از میانگین جهان پایین تراست. ما در میان 12 کشور همسایه خود، در جایگاه 9 قرار داریم و این یعنی کشورهایی که شاید باورمان نشود، در آموزش و پرورش ابتدایی از ما سبقت گرفته اند.
این آمار یک زنگ خطر جدی برای وضعیت آموزش و پرورش ابتدایی است. اگر فرض کنیم که کودکانی که در سال 2019 در کلاس چهارم دبستان در حال تحصیل هستند، 20 سال آینده نیروی جوان و بدنه اصلی حرکت جامعه خواهند بود، بنابراین داشتن رتبه 50 از 58 در سال 2019 بدین معناست که جایگاه ایران به لحاظ علمی و اقتصادی در سال 2039 وضعیت مطلوبی نخواهد داشت.
بر اساس این دغدغه، مجموعه «رافا» در سال 1400 شکل گرفت. مجموعه ای مردم نهاد که سعی دارد گامی هر چند کوچک برای ارتقا و رشد وضعیت آموزش و پرورش ابتدایی بردارد.
باور داریم که برای حرکت در مسیر پیشرفت علمی، راهی جز غنی سازی مدرسه و کلاس درس وجود ندارد. به عبارت دیگر اعتلای سطح آموزشی فرزندان عزیز ایران زمین محقق نمی شود مگر با رشد نگرش، مهارت و دانش معلمین. بر اساس این باور، رافاعلوم تلاشی است عام المنفعه تا محتوایی غنی، بروز و کارآمد را در اختیار آموزگاران ابتدایی قرار دهد، به امید آنکه شاهد رشد و اعتلای فرزندان ایران سربلند باشیم.
اگرچه عملکرد دانش آموزان ایرانی به نسبت 4 سال قبل کمی بهتر شده اما هنوز هم از میانگین جهان پایین تراست. ما در میان 12 کشور همسایه خود، در جایگاه 9 قرار داریم و این یعنی کشورهایی که شاید باورمان نشود، در آموزش و پرورش ابتدایی از ما سبقت گرفته اند.
این آمار یک زنگ خطر جدی برای وضعیت آموزش و پرورش ابتدایی است. اگر فرض کنیم که کودکانی که در سال 2019 در کلاس چهارم دبستان در حال تحصیل هستند، 20 سال آینده نیروی جوان و بدنه اصلی حرکت جامعه خواهند بود، بنابراین داشتن رتبه 50 از 58 در سال 2019 بدین معناست که جایگاه ایران به لحاظ علمی و اقتصادی در سال 2039 وضعیت مطلوبی نخواهد داشت.
بر اساس این دغدغه، مجموعه «رافا» در سال 1400 شکل گرفت. مجموعه ای مردم نهاد که سعی دارد گامی هر چند کوچک برای ارتقا و رشد وضعیت آموزش و پرورش ابتدایی بردارد.
باور داریم که برای حرکت در مسیر پیشرفت علمی، راهی جز غنی سازی مدرسه و کلاس درس وجود ندارد. به عبارت دیگر اعتلای سطح آموزشی فرزندان عزیز ایران زمین محقق نمی شود مگر با رشد نگرش، مهارت و دانش معلمین. بر اساس این باور، رافاعلوم تلاشی است عام المنفعه تا محتوایی غنی، بروز و کارآمد را در اختیار آموزگاران ابتدایی قرار دهد، به امید آنکه شاهد رشد و اعتلای فرزندان ایران سربلند باشیم.
ویژگی های رافاعلوم
عام المنفعه بودن
دسترسی به تمام منابع رافاعلوم و سایر مجموعههای رافا رایگان است.
اما برای دسترسی به برخی از امکانات لازم است که عضو سایت شوید.
البته برای تمدید عضویت خود باید تلاش کنید و امتیاز کسب کنید.
البته برای تمدید عضویت خود باید تلاش کنید و امتیاز کسب کنید.
شیوه های نوین آموزشی
در رافا تلاش داریم تا از روش های نو و بروز استفاده کنیم.
برای این منظور نیاز است که معلمین با این روش ها آشنا شوند.
برای این منظور تلاش شده تا در حد امکان این آموزش ها در اختیار معلمان قرار گیرد
مشارکتی بودن
همکاری و مشارکت سرعت و قدرت حرکت ما را در جهت پیشرفت بیشتر خواهد کرد.
براین اساس، رافا به گونه ای طراحی شده که کاربران بتوانند در توسعه آن مشارکت کنند
و در غنی تر شدن آن سهم داشته باشند
همه جانبه بودن
در رافا سعی کرده ایم به جنبه های مختلف تربیت توجه کنیم. از این رو رافا شامل
زیرمجموعه های مختلفی برای توجه به تربیت همه جانبه است.
از طرفی در هر یک از مجموعه ها نیز تلاش کرده ایم تا ابعاد مختلف یادگیری را در نظر بگیریم.
یادگیری از هم و در کنار هم
پیشرفت یک حرکت جمعی است و برای این حرکت جمعی، همگی باید تلاش کنیم.
در رافاعلوم فرصتی فراهم شده که هم یادبگیریم و هم به دیگران یاد بدهیم. این فرصت یعنی یادگیری مشارکتی، یعنی همه می توانند در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند.
فکر می کنم اینکه فرصتی فراهم شده تا یادبگیریم نیازی به توضیح نباشد، اما شاید اینکه فرصتی برای یاددادن فراهم شده را باید کمی توضیح داد.
در رافا شما می توانید منابع خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، می توانید محتوا تولید کنید، می توانید طرح درس بنویسید و آنرا برای استفاده دیگران به اشتراک بگذارید، میتوانید محتواهایی که به زبان انگلیسی در سایت وجود دارند را ترجمه کرده و با نام خودتان منتشر کنید، ،می توانید اگر یک تدریس موفق و مبتنی بر اصول کاوشگری دارید را برای استفاده سایرین منتشر کنید، خلاصه می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا علاوه بر اینکه خودتان بیشتر یاد می گیرید، به یادگیری دیگران نیز کمک کنید.
قرار است در رافا از هم و در کنار هم یادبگیریم. بنابراین اگر تمایل دارید که برای رشد و اعتلای فرزندان ایران گامی بردارید، می توانید در تولید محتوا در کنار رافا باشید.
در رافاعلوم فرصتی فراهم شده که هم یادبگیریم و هم به دیگران یاد بدهیم. این فرصت یعنی یادگیری مشارکتی، یعنی همه می توانند در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند.
فکر می کنم اینکه فرصتی فراهم شده تا یادبگیریم نیازی به توضیح نباشد، اما شاید اینکه فرصتی برای یاددادن فراهم شده را باید کمی توضیح داد.
در رافا شما می توانید منابع خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، می توانید محتوا تولید کنید، می توانید طرح درس بنویسید و آنرا برای استفاده دیگران به اشتراک بگذارید، میتوانید محتواهایی که به زبان انگلیسی در سایت وجود دارند را ترجمه کرده و با نام خودتان منتشر کنید، ،می توانید اگر یک تدریس موفق و مبتنی بر اصول کاوشگری دارید را برای استفاده سایرین منتشر کنید، خلاصه می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا علاوه بر اینکه خودتان بیشتر یاد می گیرید، به یادگیری دیگران نیز کمک کنید.
قرار است در رافا از هم و در کنار هم یادبگیریم. بنابراین اگر تمایل دارید که برای رشد و اعتلای فرزندان ایران گامی بردارید، می توانید در تولید محتوا در کنار رافا باشید.
مجموعه های رافا
رافا علوم
محتواهایی در مورد علوم تجربی دبستان
رافا ریاضی
بزودی
محتواهایی در مورد ریاضی دبستان
رافا فارسی
بزودی
محتواهایی در مورد فارسی دبستان
رافانیک
بزودی
نیکوکاری برای یادگیری بهتر
همراهان رافا
رافا حاصل تلاش یک گروه چند ده نفره است. بعضی از این دوستان بیشتر دیده می شوند و برخی
با اینکه کارهای ارزشمند و ماندگاری انجام داده اند، کمتر در معرض دیده شدن هستند.
در این قسمت ضمن معرفی برخی از این بزرگواران، زحمات و تلاش های آنان را پاس می داریم.
اسامی همراهان رافاعلوم به ترتیب حروف الفبا
در این قسمت ضمن معرفی برخی از این بزرگواران، زحمات و تلاش های آنان را پاس می داریم.
اسامی همراهان رافاعلوم به ترتیب حروف الفبا
الهام ارکیا
تصویرساز دیجیتال
الهام آراد
ترجمه فیلم ها و انیمیشن ها
دکتر حامد اسدالهی
ناظر علمی متون ترجمه شده
سعید یوسفی
طراح و گرافیست
سیدصادق امامی
مدیر کانون محمدیه
همکاری در ضبط کلاس های کاوشگری
امیرحسین عیش آبادی
عکاس
محمدهادی غفوری
تولید کننده محتوا
هادی بختیاری
مدیر دوبلاژ مجموعه دکترجف
مدیر دوبلاژ مجموعه باینوکس
دکتر ساناز فرجام
صداپیشه مجموعه لذت یادگیری
به یاد آنها که برای رشد علمی ایران عزیز زحمت ها کشیدند
بزرگ مردان و بزرگ زنانی فراوانی برای رشد علمی فرزندان ایران عزیز زحمت ها کشیده و خون دلها خورده اند.
تعدادی از آنها در میان ما نیستند که
جادارد به پاس ادب و احترام، نام آنها را زنده نگهداریم.
این قسمت تنها برای پاسداشت این انسانها بزرگ در نظر گرفته شده است. شرمنده که نمی توان نام تک تکِ آن ها را ذکر نمود.
تصویر و نام تعدادی از این افراد به احترام آورده شده است.
پروفسور محمود حسابی
شهید دکتر شهریاری
شهید دکتر احمدی روشن
شهید دکتر علی محمدی
دکتر کاظمی آشتیانی
حمید دادگسترنیا
دکتر علی غفوری
دکتر حسین اشتری
آمر قدم