مورچه ها و آب نبات خوشمزه
حتماً تا به حال آب خوردن جانوران مختلف را دیده اید. جانوران هم مانند ما انسانها برای ادامه حیات خود به آب نیاز دارند. کودکان آب خوردن جانورانی که جثه ی بزرگی دارند را دیده اند. اما ممکن است در مورد آب خوردن جانوران کوچک سئوالاتی داشته باشند؟ آیا آنها آب می خورند؟ آیا آنها هم مانند ما دهان دارند؟ آبی که می خورند کجا می رود؟ و .…
در این ویدئو سعی شده تا با نگاهی علمی به این سئوال پاسخ داده شود. برای اینکار آب را با مقداری آب نبات آبی رنگ ترکیب کرده تا آبی به رنگی آبی به دست آید. سپس این مایع خوشمزه در کنار لانه مورچه ها قرار داده شده است.
ادامه ماجرا را می توانید در ویدئو مشاهده کنید.
ویدئو می تواند فرصت خوبی برای تقویت مهارت مشاهده گری دانش آموزان باشد. از آنها بخواهید با دقت به هر آنچه می بینند دقت کرده و پس از پایان ویدئو مشاهدات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
می توانید از سئوالات زیر برای گفتگو در کلاس کمک بگیرید.
- برای آبی که وارد بدن مورچه می شود چه اتفاقی می افتد؟ چطور متوجه این موضوع شدید؟
- فکر می کنید چطور مورچه ها متوجه شدند که در اطراف لانه شان کمی آب خوشمزه وجود دارد؟
- به نظرتان آیا مورچه ها برای آب خوردن توانستند نظم و نوبت را رعایت کنند. چه دلایلی برای پاسخ خود دارید؟
تلفیق با ریاضی : با توجه به اینکه دانش آموزان در درس ریاضی کلاس دوم با موضوع ساعت و زمان آشنا می شوند می توانید با پرسش سئوالاتی از قبیل «آب خوردن هر مورچه چقدر زمان میبرد؟» دقت آنها را نسبت به موضوع زمان نیز معطوف کنید.
همچنین می توانید با پرسش سئوالی مانند اینکه «فکر می کنید تقریباً چند مورچه با این مقدار آب سیراب شدند؟» درک عددی آنها را تقویت کنید. می توانید برای این پرسش چندین گزینه به آنها ارائه کنید مثلاً 50 مورچه، 300 مورچه، 1000 مورچه.
می توانید سئوالات خوب خود را از طریق همین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید.